Dreamsin ensimmäinen vuosi huipentuu Unelmafoorumiin

TIEDOTE 26.4.2016

Lasten ja nuorten säätiö ja Nokia yhdistivät voimansa viime kesänä palauttaakseen nuorten uskon tulevaisuuteen. Dreams-ohjelma on jatkoa osapuolten pitkäaikaiselle yhteistyölle nuorten hyväksi. Dreamsissä julkisuudesta tunnetut henkilöt, Dreamsterit, ovat tehneet sata kouluvierailua ympäri Suomen tavoittaen lähes 30 000 nuorta. Dreamsin ensimmäinen lukuvuosi huipentuu Dreams-Unelmafoorumiin 26.5.2016 Nokian tiloissa Espoon Karaportissa. Unelmafoorumi tuo yhteen lähes 700 yläkouluikäistä nuorta ja 100 opettajaa kaikista niistä kouluista, joissa Dreams-kouluvierailu on järjestetty.

Dreamsin tavoitteena on tukea nuoria löytämään omat vahvuutensa ja samalla kannustaa nuoria kokeilemaan erilaisia ja uusia asioita. ”Varsinkin nuoret tarvitsevat myönteistä kannustusta hyvän itsetunnon ja minäkuvan rakentamiseen. Rohkeus unelmoida on se voimavara, joka vie elämässä eteenpäin myös vaikeissa elämäntilanteissa. Yhteiskuntamme tarvitsee nuoria, joilla on vahva luottamus itseensä ja tulevaisuuteensa”, linjaa Lasten ja nuorten säätiön toiminnanjohtaja Tuula Colliander.”

”Nokia on aina uskaltanut uudistua ja unelmoida, ja koimme tärkeänä lähteä mukaan kannustamaan nuoria työskentelemään unelmiensa eteen", kertoo Nokian yhteiskuntasuhdejohtaja Minna Aila. "Olemme ylpeitä Dreams-ohjelman suosiosta ja odotamme jo innolla seuraavaa lukuvuotta”, hän jatkaa. Nokia ja Lasten ja nuorten säätiö ovat myös aiemmin tehneet yhteistyötä nuorten hyväksi sekä Suomessa että kehittyvissä maissa.

Unelmafoorumi syntyy yhteistyöstä

Unelmafoorumin teemana on ”Re-Imagine Your Future”. Tapahtuma rakentuu inspiroivista esiintyjistä ja puhujista sekä yritysten ja toimijoiden järjestämistä innostavista työpajoista, joissa nuoret pääsevät haastamaan itseään ja toisiaan luovin ja toiminnallisin menetelmin sekä ottamaan konkreettisia askeleita kohti unelmiaan. Tapahtuman ydin on yhdessä tekeminen ja uudenlaisen kohtaamispaikan luominen sekä nuorille että yrityksille ja yhteiskunnallisille toimijoille. Työpajojen teemoja ovat mm. työ, koulu, ystävyys, hyvinvointi ja luovuus.

Lasten ja nuorten säätiön tärkein tehtävä on toimia sillanrakentajana yhteiskunnan eri toimijoiden kesken ja kutsua mukaan yhteiskunnallista vastuuta tuntevat ihmiset ja yhteisöt. ”On ilahduttavaa, että näin moni toimija haluaa kohdata nuoret yhdessä tekemisen äärellä ja olla mukana kannustamassa nuoria löytämään oman paikkansa. Tässä ajassa yhteinen tahtotila ja osaamisen jakaminen on äärimmäisen arvokasta,” vetoaa Colliander.

”Toivotamme nuoret lämpimästi tervetulleiksi kampuksellemme! Uskon, että yhdessä yhteistyökumppaniemme kanssa voimme tarjota heille inspiroivan iltapäivän ja kenties osaltamme auttaa heitä tekemään unelmistaan totta”, sanoo Nokian Minna Aila.

Nuorten mukaan matkalle kohti unelmia ovat lähteneet useat eri yritykset ja yhteisöt. Unelmafoorumin pääyhteistyökumppaneita ovat Alma Media, Deloitte, Demi, Fazer, Hartwall, Hewlett Packard Enterprise ja HP Finland. Muita kumppaneita ovat Annantalo, Bass Campus ry, Danceteam International, Eettisen kaupan puolesta ry, Global Dignity Girls & Boys, Konserttikeskus ry, Koulukino ry, Multicoloured Dreams, Pienempikuinkolme ry, Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus, Sirkus Magenta ry, Suomen Punainen Risti, Taloudellinen tiedotustoimisto TAT, Wahwa ja Walter ry.

Pääyhteistyökumppanit nuoria tukemassa

”Nuorten ääntä ei valtamedioissa kuulla liikaa. Sävy nuoria koskettavassa uutisoinnissa voi olla usein negatiivinen ja hyvinkin erilaisia nuorisoryhmiä yleistävä. Alma Media osallistuu Unelmafoorumiin järjestämällä uutistyötä ja erilaisten mediasisältöjen tuottamista avaavan työpajan sekä tuomalla Dreams-hankkeen nuorten mietteitä Alman omiin kanaviin, mm. Iltalehden sisältöihin. Alma Media on yksi johtavista mediataloista maassamme ja meidän tehtävänämme on kestävän kasvun kiihdyttäminen Suomessa. Mikä olisi parempi yhteisö työstää tätä teemaa kuin tulevaisuuden superjoukko, suomalaiset nuoret”, kuvaa yhteistyötä Sanna Forsström, Alma Median brändi- ja yritysvastuupäällikkö.

”Haluamme Deloittella tehdä merkityksellistä työtä, jolla on yhteiskunnallista vaikuttavuutta - make an impact that matters. Olemme tehneet jo vuosien ajan yhteistyötä Lasten ja nuorten säätiön kanssa antamalla aikaamme ja osaamistamme nuorten hyväksi. Meille on hyvin tärkeää, että jokainen nuori löytää 'oman juttunsa', siksi olemme mukana Unelmafoorumissa”, sanoo Deloitte Suomen toimitusjohtaja Tomi Pitkänen.

Fazer osallistuu Unelmafoorumiin tapahtuman kumppanina järjestämällä päivän ruokailun sekä ruokaunelmiin ja unelmatyöhön liittyvän työpajan nuorille. ”Ruualla on tutkitusti tärkeä merkitys oppimisessa ja lasten hyvinvoinnissa. Me Fazerilla uskomme tasapainon tuovan hyvinvointia ja sen perustana on varsinkin kasvavilla, oppivilla lapsilla ja nuorilla tasapainoinen ruokavalio, ravitsemussuosituksia noudattaen, makuelämyksiä unohtamatta”, sanoo Kristian Helanne, yritysasiakkuuksien johtaja, Fazer Food Servicesiltä.

”Nuoret ovat lähellä Hartwall Jaffan sydäntä. Siksi haluamme olla tukemassa suomalaista nuorisotyötä ja auttaa nuoria pääsemään kohti tavoitteitaan ja unelmiaan. Unelmafoorumi tarjoaa myös meille uudenlaisen mahdollisuuden kohdata nuoria ja kokeilla yhteistyötä jossa aidosti voimme osallistaa nuoret brändin pariin”, sanoo Karita Taura, Hartwall Jaffan tuotepäällikkö.

”Yhteiskuntavastuullisuus on aina ollut osa HP dna:ta. Haluamme osallistua ja olla mukana kehittämässä yhteisöjä, joissa elämme ja työskentelemme. Innostuimme osallistumaan Dreams Unelmafoorumiin sen kohderyhmän vuoksi. Nuorissa on tulevaisuus. Lisäksi tapahtuman slogan 'Re-imagine your Future!' kuvastaa samaa tulevaisuuden toivoa kuin HP:n 'Keep reinventing'. HP luo tekniikkaa joka kannustaa luovuuteen, innostukseen ja osallistumiseen niin töissä, kotona kuin liikkuessa”, sanoo HP Finland toimitusjohtaja Ari Koskinen.

”Haluamme olla mukana tukemassa nuoria heidän rakentaessaan tulevaisuuttaan”, sanoo Hewlett Packard Enterprisen toimitusjohtaja Jani Vahvanen. ”Nuorten asema nopeasti muuttuvassa, digitalisoituvassa maailmassa ja toisaalta heidän oma potentiaalinsa, koulutuksensa ja uratoiveensa kaipaavat huomiota. Dreamsin vuoden 2016 teema onkin osuvasti Re-imagine Your Future”, toteaa Vahvanen.

”Demi on 12–19-vuotiaiden nuorten naisten suosikkibrändi ja ilmiö, joka tavoittaa yli 50 prosenttia kohderyhmästään. Demi haluaa olla tytön paras ystävä, johon voi luottaa elämän kaikissa tilanteissa. Demin missiona on voimaannuttaa tyttöjä ja tukea näiden kasvua vahvoiksi naisiksi, siksi olemme mukana myös Unelmafoorumissa”, kertoo Demin päätoimittaja Anni Lintula.

Tapahtuman viralliset verkkosivut:
www.unelmafoorumi.fi

Lisätietoja

Tuula Colliander, toiminnanjohtaja, Lasten ja nuorten säätiö, puh. 040 575 3626, tuula.colliander(at)nuori.fi

Hanna Koskenkangas, Dreams-ohjelman projektipäällikkö, puh. 040 589 0551, hanna.koskenkangas(at)nuori.fi

Dreams

Lasten ja nuorten säätiön Dreams-ohjelman tavoitteena on palauttaa nuorten usko tulevaan ja tuoda nuorten unelmat nähdyiksi, kuulluiksi ja jaetuiksi. Dreamsin tavoittaa 90 000 yläkoululaista eri puolilta Suomea. Yhteistyössä koulujen kanssa toteutettava hanke jatkuu aina kouluvuoden 2017–2018 loppuun asti. Koululaisten lisäksi ohjelma kohdistetaan myös koulujen henkilökuntaan ja oppilaiden vanhempiin, jotka haastetaan mukaan tukemaan nuoria sekä myös tavoittelemaan omia unelmiaan. Dreams-ohjelman mahdollistaa Nokia.

Vahvaa Dreams-sanomaa nuorille kouluihin vievät näyttelijä Krista Kosonen, kansanedustaja/näyttelijä Jani Toivola, näyttelijä Pamela Tola, muusikko Tommy Lindgren ja näyttelijä Essi Hellén. Kouluvierailuilla Dreamsterit kertovat oman elämäntarinansa kautta siitä, kuinka jokainen voi löytää omat vahvuutensa ja kaikilla on oikeus unelmiin. Samalla he haastavat nuoria ottamaan konkreettisia askeleita kohti unelmiaan 30 päivän haasteen kautta. Haasteen toteuttamista tukemaan nuorille on räätälöity Thirty for Dreams -applikaatio. Dreams on vahvasti esillä myös sosiaalisessa mediassa nimellä Dreams.fi ja tunnuksella #dreamsteri. Ohjelman keskeisenä foorumina toimivat verkkosivusto www.dreams.fi, Facebook, Snapchat, Instagram ja Twitter.

Lasten ja nuorten säätiö

Yhdelläkään yhteiskunnalla ei ole varaa menettää nuoriaan. Siksi Lasten ja nuorten säätiö auttaa elämän vaikeissa tilanteissa oleva nuoria luovilla ja toiminnallisilla menetelmillä. Näiden avulla nuoret voivat itse vahvistaa elämäntaitojaan ja löytää näin oman paikkansa yhteisössä. Säätiö toimii niin Suomessa kuin kehittyvissäkin maissa yhdessä paikallisten osaajien kanssa. www.nuori.fi #nuori #elämäntaidot