Nuoren oikeus on unelmoida – meidän vastuumme on tukea

Unelmafoorumissa Dreamsterit, yritykset ja muut toimijat kohtaavat nuorten unelmat.

TIEDOTE 24.5.2016

Lasten ja nuorten säätiön ja Nokian Dreams-ohjelma vahvistaa nuorten uskoa tulevaan sekä kannustaa nuoria ottamaan konkreettisia askeleita kohti unelmiaan. Dreamsissä tunnetut henkilöt, Dreamsterit, ovat tehneet pian päättyvän lukuvuoden aikana sata kouluvierailua ympäri Suomen tavoittaen lähes 30 000 nuorta. Lukuvuosi huipentuu Dreams-Unelmafoorumiin 26.5.2016 Nokian tiloissa Espoon Karaportissa.

Dreams-Unelmafoorumi on kutsuttu yläkouluikäisiä nuoria ja heidän opettajiaan kaikista niistä kouluista, joissa Dreamsteri on vieraillut lukuvuonna 2015–2016. Unelmafoorumiin saapuu noin 700 nuorta Espoosta, Haminasta, Helsingistä, Hämeenlinnasta, Jyväskylästä, Järvenpäästä, Keravalta, Kokemäeltä, Kouvolasta, Lahdesta, Limingalta, Lohjalta, Loimaalta, Nurmijärveltä, Oulusta, Porista, Riihimäeltä, Rovaniemeltä, Salosta, Savukoskelta, Seinäjoelta, Sipoosta, Sodankylästä, Tammelasta, Tampereelta, Turusta, Tuusulasta, Vaasasta, Vantaalta ja Ypäjältä.

– Me Dreamsterit olemme tehneet kouluvuoden aikana sata yläkouluvierailua eri puolilla Suomea. Olemme kohdanneet kymmeniä tuhansia nuoria ja keskustelleet heidän kanssaan rohkeudesta olla oma itsensä, uskalluksesta kokeilla uusia asioita ja omien vahvuuksien löytämisestä. Jokainen kohtaaminen on ollut huikean energisoiva kokemus, kertoo näyttelijä Essi Hellén.

Essi Hellénin lisäksi kouluvierailuja ovat tehneet Dreamsterit näyttelijä ja kansanedustaja Jani Toivola, muusikko Tommy Lindgren, näyttelijä Krista Kosonen ja näyttelijä Pamela Tola.

Unelmafoorumi rakentuu inspiroivista esiintyjistä ja puhujista sekä yritysten ja muiden toimijoiden järjestämistä innostavista työpajoista, joissa nuoret pääsevät haastamaan itseään ja toisiaan. Ohjelmaan kuuluu muun muassa omien vahvuuksien tunnistamista, virtuaalimaailmaan tutustumista, tulevaisuuden työn ideointia, toimittajan työn kokeilua, vloggaamista ja sirkusta. Tapahtumassa nuoria kohtaavat Dreamsterit, Nokia, Lasten ja nuorten säätiö, Alma Media, Deloitte, Demi, Fazer, Hartwall, Hewlett Packard Enterprise, HP Finland sekä muut työpajojen järjestäjät.

Kohtaaminen, kuunteleminen ja kannustaminen ovat erityisen tärkeitä silloin, kun nuoren elämäntilanne on vaikea. Tällöin aikuisen tehtävä on kulkea rinnalla ja auttaa nuorta löytämään oman potentiaalinsa. Hänen tulee myös kyetä kuulemaan, mitä sanottavaa nuorella on.

– Nuoret haastavat meitä uuteen ajatteluun ja tekemisen tapaan. Siinä on suuri mahdollisuus koko yhteiskunnalle. Haluamme haastaa kaikki maamme aikuiset kohtaamaan nuoren – kotona, koulussa, työpaikalla tai vaikkapa kaupungin kadulla. Nuoren tasaveroinen ja kunnioittava kohtaaminen on sekä vastuullisuutta että tilaisuus oppia jotain uutta, sanoo Lasten ja nuorten säätiö toiminnanjohtaja Tuula Colliander.

– Nokia on aina uskaltanut uudistua ja unelmoida, ja koimme tärkeänä lähteä mukaan kannustamaan nuoria työskentelemään unelmiensa eteen, kertoo Nokian yhteiskuntasuhdejohtaja Minna Aila. – Uskon, että yhdessä yhteistyökumppaniemme kanssa voimme tarjota heille inspiroivan iltapäivän ja kenties osaltamme auttaa heitä tekemään unelmistaan totta, hän jatkaa.

Lisätietoja

Lasten ja nuorten säätiö: Tuula Colliander, toiminnanjohtaja, 040 575 3626, tuula.colliander(at)nuori.fi

Nokia: Minna Aila, yhteiskuntasuhdejohtaja, 040 513 1470, minna.aila(at)nokia.com

Alma Media: Sanna Forsström, brändi- ja yritysvastuupäällikkö, 010 665 2574, sanna.forsstrom(at)almamedia.fi

Deloitte: Sanna Fäldt, viestintäpäällikkö, 040 533 4034, sanna.faldt(at)deloitte.fi

Demi: Terhi Hauskamaa, A-lehdet markkinointipäällikkö, 050 414 4260, terhi.hauskamaa(at)a-lehdet.fi

Fazer Food Services: Kristian Helanne, johtaja, yritysasiakkuudet, 040 831 8300, kristian.helanne(at)fazer.com

Hartwall: Karita Taura, Hartwall Jaffan tuotepäällikkö, 050 595 2148, karita.taura(at)hartwall.fi

Hewlett Packard Enterprise: Taina Kaitala, viestintäpäällikkö, 050 372 3406, taina.kaitala(at)hpe.com

HP Finland: Marjo Tähtinen, Country HR Lead, 040 547 7008, marjo.tahtinen(at)hp.com

Dreams-Unelmafoorumi

Dreams-Unelmafoorumin teemana on ”Re-Imagine Your Future”. Tapahtuma rakentuu inspiroivista esiintyjistä ja puhujista sekä yritysten ja toimijoiden järjestämistä innostavista työpajoista, joissa nuoret pääsevät haastamaan itseään ja toisiaan sekä ottamaan konkreettisia askeleita kohti unelmiaan. Unelmafoorumi tuo yhteen lähes 700 yläkouluikäistä nuorta ja 100 opettajaa kaikista niistä kouluista, joissa Dreams-kouluvierailu on järjestetty.

Lasten ja nuorten säätiön Dreams järjestää Unelmafoorumin yhteistyössä Nokian kanssa. Tapahtuman pääyhteistyökumppaneita ovat Alma Media, Deloitte, Demi, Fazer, Hartwall, Hewlett Packard Enterprise ja HP Finland.

Muita Dreams-Unelmafoorumin kumppaneita ovat Annantalo, Bass Campus ry, Danceteam International, Eettisen kaupan puolesta ry, Global Dignity Girls & Boys, Konserttikeskus ry, Koulukino ry, Multicoloured Dreams, Pienempikuinkolme ry, Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus, Sirkus Magenta ry, Suomen Punainen Risti, Taloudellinen tiedotustoimisto TAT, Wahwa ja Walter ry.

www.unelmafoorumi.fi, www.dreams.fi, #unelmafoorumi  #dreamsteri

Lasten ja nuorten säätiö

Yhdelläkään yhteiskunnalla ei ole varaa menettää nuoriaan. Siksi Lasten ja nuorten säätiö auttaa elämän vaikeissa tilanteissa olevia nuoria luovilla ja toiminnallisilla menetelmillä. Näiden avulla nuoret voivat itse vahvistaa elämäntaitojaan ja löytää näin oman paikkansa yhteisössä. Säätiö toimii niin Suomessa kuin kehittyvissäkin maissa yhdessä paikallisten osaajien kanssa.

www.nuori.fi, #nuori  #elämäntaidot